شنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۹

Tanzil Quran Navigator

در صفحه معرفی پروژه تنزل یکی از اهداف تشکیل رو ارایه متون قرانی با دقت بسیار بالا برای استفاده در وب سایت های و برنامه های دیگر ذکر شده است. در وب سایت در بخش دانلود این موسسه امکان دانلود متون با ترجمه های مختلف، با نگارش های مختلف و به فرمت های متنوعی وجود دارد. این پروژه تاکنون نرم افزارها و اپلیکیشن های متفاوتی رو برای کامپیوترهای شخصی، دستگاه های پرتابل شخصی و موبایل و ... ارایه کرده. لیستی از این برنامه ها در این آدرس آمده است.
اما چیزی که باعث نوشتن این پست شد، بیشتر قسمت آنلاین سایت بود که وب سایتی بسیار زیبا و کارآ در این زمینه است. شاید تاکنون نرم افزارهای بسیاری در این زمینه ارایه شده است، اما در نهایت خواندن از روی اکثر این نرم افزارها در نهایت آسان نیست، اما چیزی که شاید این وب سایت از نظر خودم بسیار متمایز اومد همین قابلیت نسخه آنلاین این پروژه و نهایت سادگی و آسانی استفاده بود. وب سایتی که امکانات بسیاری را در نهایت سادگی داراست (شکل 1) .

  شکل 1) نمایش به همراه ترجمه در کادر ثابت به هنگام پخش





در نسخه آنلاین، بخشی نیز برای انتخاب تلاوت با صدای قاری های مختلف وجود دارد که میتوان از قسمت "Recitation" انتخاب و پخش (play) کرد. در بخش ترجمه "Translation" نیز میتوان ترجمه های متفاوتی را به زبان های مختلف انتخاب کرد. در زمان نوشتن این متن، ترجمه های فارسی الهی قمشه ای، مکارم، فولادوند، آیتی و انصاریان قابل انتخاب هست. و سه گزینه برای نحوه نمایش ترجمه در هنگام خواندن پیوسته وجود دارد. Fixed Translation box برای نمایش ترجمه آیه جاری (که با کادری نمایش داده میشود)، Translate on mouse over برای نمایش ترجمه با بردن ماوس روی آیه مزبور و یا None ، بدون نمایش ترجمه همراه متن عربی (شکل 2).


شکل 2) بخش انتخاب آیه، انتخاب قاری و انتخاب ترجمه
در زیر همین قسمت تنظیمات دیگری برای نحوه نمایش متون، انتخاب نوع فونت و یا استایل نمایش و ابعاد قلم نمایش نیز وجود دارد (شکل 3).

شکل 3) انتخاب استایل نمایش و تنظیمات متن



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای اینکه اولین کسی باشم که دارم کامنتهامو میخونم، بعد از خوندن منتشر میشوند. ممنون از نظرتان