پنجشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۸۳

معین در تبریز

click to enlarge

سه شنبه ظهر دکتر معین در اولین برنامه تبلیغاتی اش برای ریاست جمهوری امده بود دانشگاه تبریز . سالن تالار وحدت در همون دقایق اول پر شده بود وبقیه بچه ها هم تو ردیف های بین سالن رو زمین نشسته بودند یا که بیرون ایستاد بودن زیاد بود ولی فکر کنم بیشتر بچه ها اومده بودند که حرف بزنند تا اینکه بشنوند .
اول جلسه که با سوالات کتبی شروع شده بود ولی از همون لحظات اکثرا بچه ها خواستار این بودند که سوالات به صورت شفاهی برگزار بشه. معین تو این جلسه بسیار کلی گویی میکرد به جای اینکه دقیق رو سوال ها جواب بده.و تو چند مورد هم که می دید خیلی داره ضایع بازی میشه توضیح داد که چون میخواد بدون علم به مطلبی صحبت نکنه برا همین کمیسیون هایی برای این منظور ها در نظر گرفته شده که رو این موارد کار بشه!
اکثر سوالات رو می شد حتی قبل از رفتن هم حدس زد در سوالات کتبی که یکی شون هم در مورد استعفا بود جواب داد که استعفاش در اون زمان ناشی از تدبیر بوده نه فرار .ولی انصافا کسی از کف زدن کم نمی گذاشت ودایما بچه ها کف می زدند معین هم که انگار که خیلی دوست داشته باشه جو شبیه 8 سال پیش خاتمی باشه خودش هم تو یه مورد از بچه ها خواست وقتی که دارند برای سوال کننده دست می زنند عدالت احساساتی رو رعایت کنند و برای اونم دست بزنند که بچه ها براش کف زدند!!
از سولات کتبی تکراری قسمت کتبی که گذشت و رسید به قسمت سوالات شفاهی اولین نفر هم به خاطر اینکه میکروفنی که براش داده بودند صداش خوب نیست رفت پشت تریبون و سوالش رو که مثل قطعنامه های اخر راهپیمایی ها تو چند بند تنظیم کرده بود خوند و از اینکه چه تضمین هایی هست یا اینکه درمورد استعفاش همون حرف های تکراری رو گفت که معین هم تو جواب گفت که فکر می کرد سوال سخت می خواند ازش بپرسن ..
نفر دوم از دختر ها بود که به نسبت اشون که نصف بیشتر دانشگاه رو گرفته حضور نداشتند.و با صدایی که یه اپسیلون با گریه بلند فاصله داشت پرسی که ایا در کابینه دکتر معین موجودی به نام زن وجود خواهد داشت یا نه. که همه جمعیت براش کف زدند.معین هم گفت که عدالت جنسیتی که مطرح کرده برای همین موارد است .
دومین دختر هم در مورد سیاست خارجی پرسید و اینکه چرا ایران نمی تونه در سازمان های جهانی مثل WTO و .. حضور داشته باشه تو این مورد هم معین گفت که علت یه همچین بر خوردهایی ریشه در اختلافات داخلی داره واینکه ما بین خودمون نمی تونیم مذاکره کنیم.
سوال دیگه هم در مورد انتخاب محمد رضا خاتمی بود که ممکنه به خاطرش صلاحیت اش رو رد کنند که در پاسخ گفت که معیار های شورای نگهبان با نظرات اون ممکنه متفاوت باشه و معیارهای شورای نگهبان براش مهم نیست که همه کف زدند.
بعد یکنفر هم در مورد یکی از حرف های اول معین شاکی بود که چرا گفته "خرده فرهنگ " که دکتر معین هم گفت که منظورش تنوع فرهنگ ها بوده و قصد توهین نداشته.
نفر بعدی هم گفت که میخواد سوال سخت بپرسه چون انگار دکتر سوال سخت دوست داره و تو سوالش با توضیح تابلوی پشت سر معین که توش واژه هایی چون شعارهای اصلاحات نوشته شده بود و وسطش هم با رنگ سیاه نوشته بودند 110 و گوشه بالایی تابلو هم یک عدد 15 که با یک خط از چار چوبی که مثلا چارچوب قانون اساسی رو ترسیم می کرد جدا شده بود و یگ گوشه اش هم باز بود که به بیان ایشان مفری بوده برای افراد پیشین که قبلا اومده بودن که اصلاحش کنند ولی کاری نکرده بودند(این عکس رو من جایی پیدا نکردم که بگذارم اینجا) و در مورد حکم حکومتی و اینکه عکس العمل ایشون هم ایا مثل خاتمی قراره باشه که تعریف هم کرده بود معین هم جواب داد که نمی شه پیشگویی کرد و نمی شه از الان چیزی رو پیش بینی کرد و گفت که چی قراره بشه و عکس العمل چه خواهد بود و در مورد باقی هم جواب خاصی نداد که عدهای داد می زدند که جواب بده و معین هم یه ذره بیشتر توضیح داد که مثلا اگه بتونه انجام می ده.

در اخر هم یکی از بچه هایی هم که میگفت انگار از بچه های انجمن بوده از اینکه رای معین مطمنا از خاتمی کمتره پس وقتی خاتمی با اون پشتوانه نتونست معین با رای کمتر چطور ممکنه که بتونه بعد گفت که به نظرش استعفای معین ربطی به دفاع از دانشجویان نداشته و برای اماده شدن برای کاندیداتوری بوده معین عصبانی گفت که اینها همون توهین هایی که کیهان و رسالت بهش میکنند و اصلا درست نیستو همون پسره دوباره وقت خواست که بگه که کیهان و رسالت نمی خونه و تو 20 تیر هم کتک خورده
در حاشیه:
از لحن سوالات بچه ها می شد فهمید که اکثرا دنبال پاسخ نبودند وحتی وقتی معین هم زیر سیبیلی رد می کرد بجز یه مورد در مورد قانون اساسی زیاد گیر نمی دادند
تعداد دختر هاییکه برای سوال شفاهی اسم نوشته بودندا فقط 2 نفر بود.
معین از اول جلسه دایما داشت می خندید تا وقتی که سوال اخر حال معین رو گرفت.
معین در پاسخ به یکی از سوالات هم گفت که وجود نیروهای حراست برای دانشگاه نیاز نیست که بچه ها کف زدند.
یکی هم در اخر سوالش گفت که" سلام گرگ بی طمع نیست " که اینجا هم تعجب معین خیلی جالب بود .
برادران بسیجی هم در تمام مدت جلسه با چشمان تمام باز مراقب اسلام بودند که به خطر نیافته .

در اخر هم کسی از معین نپرسید که دقیقا می خواد چی کار کنه؟
همین جور الکی یاد این کاریکاتور سال 77 گل اقا افتادم:

Image Hosted by hostedpictures.com image host

عکس های این نشست:

۱ نظر:

برای اینکه اولین کسی باشم که دارم کامنتهامو میخونم، بعد از خوندن منتشر میشوند. ممنون از نظرتان