پنجشنبه، تیر ۳۰، ۱۳۸۴

تعریف آزادی !

بعضی وقت ها آدم اخباری میشنود که در کل معلوم نیست مخاطب چنین مطالبی چه کسانی با چه درجه ای از ضریب هوشی هستند .اشاره ام به مطلب اخیر کیهان در مورد اکبر گنجی است .البته کم نیستند مورادی از این قبیل ولی در هر صورت از نظر خبری شاید نتوان اهمیتی برای آن قایل شد ولی صرف چاپ شدن چنین مصالبی در روزنامه دولتی کشور که حتی یک روز هم حیاتش بدون کمک های دولتی و مشترکان اجباری (ادارات و سازمان ها) ممکن نیست جای سوال است. معمولا آدم وقتی قرار است نقدی یا خبری را بخواند صرف دادن چندین خبر که به زور به هم بافته شده اند ملاک نیست . یعنی چه که یک مقام آگاه آمریکایی (؟) .خنده دار است چطور است که چنین مقامات آگاهی جایی برای ثبت دانسته های (لابد طبقه بندی شده )جز روزنامه درپیتی چون کیهان نمی یابند ؟ نمی شود که ادم تصور کند مقام آگاه از آمریکا تماس گرفته و این نکته بسیار مهم را در گوش شریعتمداری گفته باشد.
البته کم نیستند چنین اخباری که در کیهان هر چند وقت یکبار منتشر میشوند. یک جورایی هم این بیماری مشترک همه حزبل هاست.کافی است چند دقیقه مختان را گیر بیاورند تا به زور خود را تخلیه اطلاعاتی کنند . با نگاه های کاملا عاقل اندر سفیه که انگار از همه چیز این مملکت خبر دارند .
یک بار که این مغز راستی ها (رحیم پور ازغدی) هم مصاحبه میکرد حرفاش پر بود از چنین جملات آزار دهنده. بحث در مورد آزادی ها بود و داشت از ماهواره و اینکه چرا باید ممنوع باشد صحبت میکرد. علنا میگفت که مردم درک نمی کنند که برخی برنامه های به ظاهر ساده چه نیاتی پشت شان نهفته است (و کارتون lion king) رو مثال میزد . آخر جالب است طبق کدام سندی ایشان میتوانند این چیزا رو بفهمند ولی بقیه از درکش عاجرند؟ تا صحبت از آزادی میشود فوری بحث عوض میشود که باید تعریف کرد و فلان .خوب اتفاقا بهتر است من هم موافقم تعریف کنید . هر جوری دلتان میخواهد آزادی را تعریف کنید . میخواهم ببینم با کدام تعریف آزادی میتوان همه روزنامه ها رو بست همه رادیو ها رو فیلتر کرد همه سایت ها رو فیلتر کرد . واقعا زجر اور است تو داخل ایرا ن رادیو فردا که جای خود دارد .VOA وBBC هم فیلترند (منظورم پارازیت وحشتناکی است که روی موج کوتاه میاندازند). مگه روایت نیست که یکی که رفته بود عربستان تو گوشش پنبه میکرد تا حرفای پیغمبر رو نشنوه .توجیه شان هم این بود که چون حرفای پیغمبر حق بود و مردم حرف حق رو به سرعت قبول میکنند .خوب درست پس چطور میتوان هر صدایی بجز صدای مورد قبول رو به این بهانه خفه کرد .یا باید گفت که ملت اینقدر شعور ندارند که خودشون این تشخیص رو بدند (که با رایی که دادند این نظر منتفی است!)پس کدام دلیل برای چنین کار هایی می ماند ؟

۱ نظر:

برای اینکه اولین کسی باشم که دارم کامنتهامو میخونم، بعد از خوندن منتشر میشوند. ممنون از نظرتان