پنجشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۸۴

Local Host

سرور محلی
اگر تا به حال خواسته باشید سایتی را طراحی کنید چنانچه بخواهید از Asp (active server pages) یا php و یا از کد های Javascripts,vbscripts در صفحاتتان استفاده کنید حتما میدانید که چنین صفحاتی بایستی بر روی سرور اجرا شوند و به همین دلیل نیز اسکریپت های سمت سرویس دهنده خوانده میشوند.که میتوان برای ایجاد صفحات پویا (Dynamic html) استفاده کرد . در اینصورت این کدها بر روی سرویس دهنده یا سرور اجرا میشوند و در حقیقت مرورگر بر روی کامپیوتر سرویس گیرنده چیزی جز صفحه html معمولی را دریافت نمی کند.البته اسکریپت های java و vb میتوانند برای سمت سرویس دهنده یا گیرنده مورد استفاده قرار گیرند ولی چون امروزه اکثر مرورگرهای نوشته شده برای وب از java حمایت میکنندبنابراین از جاوا برای سمت سرویس گیرنده و از اسکریپت های vb برای سمت سرویس دهنده استفاده میشود .البته همانطور که گفته شد الزامی نیز در این رابطه وجود ندارد و از javascripts برای سمت سرویس دهنده هم میتوان استفاده کرد.
اما نکته ای که در اینجا میخواستیم به آن اشاره کنیم اینکه بنا به دلایل بالا در زمان طراحی سایت نیاز است که به طور دایم online بوده و برای تست کردن ویا دیدن نتیجه فایل ها را به روی سرور انتقال داده ونتیجه راببیند که علاوه بر مشکلات مربوط به online بودن وکند شدن روند برنامه نویسی ، اگر فضای خریداری شده دارای محدودیت پهنای باند نیز باشد باعث به هدر رفتن بی مورد پهنای باندمان ویا افزایش ترافیک بر روی سرور خواهد شد .
برای همین و یا به دلایل گوناگون دیگر خیلی وقت ها نیاز به یک سرور محلی داریم که بر روی کامپیوتر شخصی مان ایجاد کنیم که مشکلات مربوط به ارتباط با یک سرور خارجی را نداشته باشد.برای اینکه بتوانیم یک سرور ایجاد کنیم میتواننیم از IIS(internet information service) استفاده کنیم .که چون این سرویس در ویندوز nt نیز ارایه شده پس نیازی به نصب یک ویندوز سرور نداریم و فقط کافیست همین سرویس را بر روی ویندوز nt داشته باشیم.که البته این سرویس در زمانی که سیستم عاملxp به صورت typical بر روی سیستم نصب شده باشد به صورت پیش فرض (default) نصب نمی شود و برای نصب آن بایستی از
control panel>add or remove programs>add/remove windows components
را انتخاب کرده و از انجا Internet Information Service(IIS) را انتخاب کنیم که در حین نصب CD ویندوز نیز خواسته خواهد شد.پس از نصب حال اگر در مرورگر اینترنت آدرس http://localhost/ را وارد کنیم میتوانیم صفحات پیش فرض را با عنوان:Welcome to Windows Xp Server Internet Services مشاهد کنیم .البته میتوان به جای localhost اسم کامپیوتر را نیز وارد کرد . شاخه پیش فرض مربوط به ریشه وب در آدرس :


(windows drive) \ inetpub\wwwroot\


ایجاد خواهد شد و شاخه های مربوط به mailrootنیز در داخل پوشه inetpub ایجاد خواهند شد. البته سرویس IIS دارای سرویس های دیگری جز وب و mail مانند سرویس دهنده SMTP,MNTP,... نیز هست که در اینجا ما به آنها نمی پردازیم .ولی اگر هدف از ایجاد سرویس دهنده ایجاد یک شبکه Intranet باشد میتوان سرویس های دیگر از جمله mail و RAS و...را نیز به آن اضافه کرد و یک سرویس دهنده کامل ساخت.همانطور که اشاره شد شاخه ریشه وب در داخل پوشه Inetpubخواهد بود که میتوانید به راحتی فایل هایتان را بدون نیاز به برنامه های ftp و upload(!) به داخل پوشه wwwroot انتقال داد ولی برای اجرای آنها بایستی از مرورگرتان استفاده کنید .به این ترتیب میتوانیم صفحات ASP و یا یا دیگر صفحات با اسکریپت های سمت سرویس دهنده را اجرا کنیم.ولی سرویس دهنده ای که ایجاد کرده ایم قابلیت حمایت از php را ندارد و برای اینکه بتواند قابلیت حمایت از php را نیز داشته باشد میتوانیم Installer آن را از سایت php.net بسته به نگارش انتخابی دانلود کرده و بر روی سیستم نصب می کنیم. در این صورت سرویس دهنده مان قابلیت پشتیبانی از صفحات php را نیز خواهد داشت .
اگر نیاز به پایگاه داده (Database) نیز بر روی سرور محلی مان داشته باشیم میتوانیم Microsoft access را که به همراه Microsoft office در یک CD اریه میشود را نصب کنیم .
البته اگر بخواهیم همه افراد موجود در شبکه بتوانند صفحات موجود در سرویس دهنده را بر روی یک شبکه ببینند بایستی به شناسه کاربری IUSR_SERVER_NAME که در زمان نصب IIS ایجاد میشود حق دسترسی بدهیم .
حال یک سرویس دهنده وب کامل داریم که میتوانیم برای طراحی سایت ها و صفحات بدون مشکلات اشاره شده و یا به عنوان یک سرویس دهنده در شبکه اینترانت استفاده کنیم

۲ نظر:

برای اینکه اولین کسی باشم که دارم کامنتهامو میخونم، بعد از خوندن منتشر میشوند. ممنون از نظرتان