دوشنبه، دی ۱۴، ۱۳۸۸

سیاست دینی یا دین سیاسی؟

همه فکر کنم تا حالا خبر عدم صلاحیت مرجعیت آیت الله صانعی را شاید دیگر شنیده باشند که از طرف جامعه مدرسین حوزه صادر شده است. حال کاری با این که این نامه را تنها آقای یزدی نوشته است یا با نظر غالب افراد عضو، اصلا مهم نیست، بیانیه ای است که پای نهادی از حوزه زیر آن است.
اما اینکه مثلا تا چه حد معتبر است، اصلا مهم نیست که به نظرم اتفاقا روند معکوسی خواهد داشت! کافیست اتفاقا که مردم کنجکاو شوند تا علت صور چنین بیانیه ای را بدانند.
اما نکته ای که نباید فراموش کردن تاثیر این بازی سیاسی جلوه دادن مسئله روحانیت و مذهب است. چیزی که آیت الله منتظری از آن به عنوان به ابتذال کشاندن مرجعیت شیعه یاد میکرد.
خب همین را داشته باشید، حالا طریق بالا رفتن یا طی مدارج در چنین شرایطی چیست؟ امام جمعه مشهد کسی است که تازه گی بسیار بر زبان افتاده است که البته به دلیل جهت گیری های سیاسی ایشان بوده که در نهایت هم در راهپیمایی بخشی از جامعه را بزغاله گوساله خوانده. اما جالب است که همین جهت گیری های سیاسی امروزه مدارج فقیهان را انگار میسازد.
اگر در گوگل عبارت "احمد علم الهدی" را جستجو کنید تنها رکوردهایی از ژانویه 2005 دارد. که در همه اینها عنوان ایشان حجت الاسلام عنوان شده است (خبرگزاری ایسنا)

حال همین روند در سال های هم ادامه داشته. اما نکته جالب سال 2009 است. با نگاه به نتایج ماه آوریل (دو ماه به انتخابات) ایشان همچنان "حجت الاسلام" و در برخی موارد "حجت الاسلام والمسلمین" هستند. اما نتایج ماه بعدی (می 2009- یک ماه به انتخابات)، انگار روندی جدید آغاز شده که در برخی خبرها "آیت الله" خطاب میشوند.

پس از این دوران ایشان دیگر کاملا آیت الله میشوند و در همه خبرها با این عنوان اخبار ذکر میشود.
حال همین روند را برای آیت الله صانعی تکرار کنید، نتایج شگفت آور است!!! که ایشان چطور در بحبوحه انتخابات از مقام آیت الله العظمی (خبر ایرنا - تاریخ 29 اردیبهشت - 23 روز به انتخابات) به عبارت "آیت الله" در تاریخ 6 مرداد میرسد (همان خبرگذاری) و "یوسف صانعی که توسط اصلاح طلبان مرج تقلید خوانده میشود" (خبر ایرنا - 11 مرداد - ساعت 10:10)، البته همان روز در ساعت 3 بعد از ظهر همان خبرگزاری همچنان "آیت الله" بدون عنوان عظمی باقی میمانند (که البته مطلبی است که احتمالا از قبل آماده شده). بعد از این تاریخ ایشان ناگهان دیگر "صانعی" یا "شیخ یوسف" شده است. (همان خبرگزاری ).
حال همین مسئله برای همه اشخاص دیگر نیز صادق است. این واقعا به ابتذال کشاندن اعتقادات مردم نیست؟ چه شده است؟ چرا کسی وقتی اعتراض میکند، از نظر علمی سقوط میکند و وقتی طرف دولت را میگیرد، مراتب علمی اش افزایش مییابد؟


پ.ن: برای همه افراد دیگر نیز میتوانید همین روش را تکرار کنید، فقط دقت داشته باشید که ایرنای ابله تاریخ میلادی اش را به صورت استاندارد نمی نویسد برای همین در نتایج گوگل جای ماه و روز برعکس است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای اینکه اولین کسی باشم که دارم کامنتهامو میخونم، بعد از خوندن منتشر میشوند. ممنون از نظرتان