یکشنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۸۸

سایت الف و پاسخ ها

سایت الف این روزها شروع کرده به پاسخ دادن سوال ها. البته اینکه چرا این کار را الان شروع کرده اند کاملا واضح است. چون الان دیگر اگر کسی شکی در تقلب در انتخابات داشت تقریبا یقین حاصل کرده. به همین دلیل کسی حوصله پاسخ دادن به سوالاتشان را ندارد. اما همین امروز که چند تا از این جواب ها را میدیدم خنده ام گرفت. یادتان باشد همان موقع یکی از موارد مشکوک منحنی آرا بین موسوی و احمدی نژاد بود که کاملا روندی خطی داشت (با رگرسیون بالای 98 درصد) حالا خیلی جالبه پاسخی که برای این مسئله نوشته اند تنها فکر کنم میتواند کسی رو قانع کند که دیپلم نگرفته باشد (البته در آن هم تردید هست)
برای پاسخ به مطلبی از محقق بزرگ و فیلسوف ارجمندی رفرنس داده شده، پاسخ به این شکل است:
http://alef.ir/1388/content/view/47955

این مساله تا چه اندازه واقعا قابل توجه است. اجازه بدهید بر تجاربمان متمرکز شویم. فرض کنید که نتایج انتخابات نوامبر ایالات متحده بین باراک اوباما و جان مک‌کین به همان ترتیب انتخابات ایران در شش مرتبه اعلام شود. فرض کنید که این نتایج به ترتیب الفبایی ایالت‌های مختلف اعلام شود.
دفعه اول: نتایج آلاباما تا ایلینوی گزارش می‌شود. این مرحله 33 درصد آرا را شامل می‌شود.
دفعه دوم: نتایج ایندیانا تا میسیسیپی اعلام می‌شود. 17 درصد دیگر
دفعه دوم: نتایج میسوری تا کارولینای شمالی اعلام می‌شود. 19 درصد دیگر
دفعه دوم: نتایج داکوتای شمالی تا پنسیلوانیا اعلام می‌شود. 10 درصد دیگر
دفعه دوم: نتایج یوتا تا ویومینگ اعلام می‌شود. 9 درصد باقیمانده
اگر نتایج به این ترتیب اعلام شود، شکل زیر را برای کل آرای رقابت اوباما - مک کین خواهیم داشت. R2 = 0.996 
این روند تخیلی که اگر به اینصورت آرا آمریکا اعلام میشد، یک بازی با اعداد خنده دار است. آمریکا 50 ایالت دارد، برای همین برای اینکه این ترتیب5 تایی اعلام شود (بر اساس الفبا ایالات در نظر گرفته اند) تا بتواند خطی باشد کاملا خنده دار است. برای اینکه خیلی ساده احتمال اعلام در 5 بازه برابر ترکیب 49 و 4 میشود یعنی به عبارتی 211876 حالت مختلف. خوب بدیهی است که در یکی از این حالت ها ممکن است رگرسیون خط نزدیک به یک باشد. (اما بایستی در نظر داشت که در آمریکا این حالت رخ نداده!!) خیلی هم نا معقول هم هست که عدل همین اتفاق بیافتد. تازه نکته جالب دیگه این هست که در ایران نمودار در 6 مرحله به اینصورت در آمده. اما این محقق واستاد بزرگ آمار برای این در 5 مرحله این کار را کرده چون آسانتر بوده، برای 6 مرحله وضعیت اسفبارتر هم هست، در آنصورت تعداد حالات برابر 1906884 است یا چیزی حدود 2 میلیون حالت.
همین بازی سر تست بنفورد را هم در آورده اند. واقعا اینها فکر میکنند یه عده گاو میاند اینا رو میخونند البته بعدش هم کاملا قانع میشوند. سایت الف چیزی شبیه وبلاگ معظم آقای کمالی شده، باور کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای اینکه اولین کسی باشم که دارم کامنتهامو میخونم، بعد از خوندن منتشر میشوند. ممنون از نظرتان